مقالات

راهنمایی طراحی داخلی آپارتمان های کوچک

طراحی داخلی آپارتمان های کوچک
طراحی داخلی آپارتمان های کوچک

طراحی داخلی آپارتمان های کوچک

طراحی داخلی یک فضای زندگی کوچک مانند آپارتمان هایی که امروزه به خصوص در شهر  های بزرگ فراوان شده اند می تواند تاثیر بسزایی بر روحیه و احساسات ساکنین آن فضا داشته باشد. با استفاده از تزئینات مناسب و پرکاربرد، می توانید فضای خود را زیبا، دلپذیر و کاربردی کنید. در این مقاله به برخی از تزئینات پرکاربرد در طراحی داخلی آپارتمان های کوچک اشاره می کنیم.

گیاهان با دوام

1. گیاهان بادوام در آپارتمان

 فهرست طولانی ای از گیاهان وجود دارد که نیاز به حداقل نگهداری دارند. فقط آنها را هر چند وقت یکبار در یک مکان مناسب با آب کافی قرار دهید و یک دکور ساده و مقرون به صرفه داشته باشید. گیاهان آپارتمانی در هر شکل و اندازه ای هستند، از کوچک تا درختچه، بنابراین می توانید یکی را پیدا کنید که به آپارتمان شما بخورد .

قاب عکس

2. چیدمان قاب عکس

با داشتن فضای محدود دیوار در یک آپارتمان کوچک، قصد دارید تا با آنچه در اختیار دارید این فضاها را جذاب تر نشان دهید. همچنین ممکن است شما به آن فضای عمودی برای زدن قفسه و شلف نیز نیاز داشته باشید، اما مقدار کمی فضا را برای کمی دکوراسیون نگه می دارید. می توانید در این فضا قاب عکس های دیواری از جنس وینیل و تابلوهای الهام بخش و حتی تصاویر از شخصیت های مورد علاقه خود، آویزان کنید. ولی توجه داشته باشید که از تابلو و یا قاب عکس های بزرگ پرهیز کنید ، زیرا هم فضای کوچک شما را کوچک تر می کند و هم این نوع تزئینات نیاز به فضا و فاصله زیادی برای دیده شدن دارند.

آینه

3. استفاده از آینه در فضای کوچک

 آینه می تواند فضای کوچک را بزرگتر و روشن تر جلوه دهد. یک آینه بزرگ را روی دیوار آویزان کنید یا یک آینه ایستاده را در گوشه ای قرار دهید تا نور را منعکس کند و تصور فضای بیشتری ایجاد کند ، ولی به این موضوع توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از آیینه در طراحی نتیجه مناسبی نداشته و به نوعی حس درهم ریختگی به فضای شما می دهد.

مبلمان چند منظوره

4. انتخاب مبلمان چند منظوره برای فضای محدود

وقتی فضا محدود است، مهم است که مبلمانی را انتخاب کنید که چندین منظور را برآورده کند. به عنوان مثال، مبل تخت خواب شو می تواند در روز برای شما به عنوان  یک کاناپه عمکرده و در شب تخت خواب شما باشد و یا همچنین می تواند به جای یک تخت خواب مهمان نیز عمل کند .

ارگانایزر

5. استفاده از فضای عمودی دیوار ها

 از فضای عمودی خود ، حداکثر استفاده کنید و با نصب قفسه ها یا متصل کردن ارگانایزر ها روی دیوار، فضای روی زمین را آزاد می کنید و همچنین فضای نگهداری اضافی را فراهم می کنید ، و دسترسی به آن ها راحت تر می گردد.

طراحی روشن و شاد

6. استفاده از رنگ های روشن و شاد در طراحی

 رنگ های روشن می توانند فضای کوچک را بزرگتر و بازتر جلوه دهند. به جای رنگ های تیره، رنگ های روشن و طبیعی مانند سفید، کرم، آبی کم رنگ و سبز کم رنگ را انتخاب کنید. رنگ های شاد می توانند فضای کوچک را زنده و دلپذیر کنند. به جای رنگ های تیره و خسته کننده، رنگ های شاد و روشن مانند قرمز، نارنجی، زرد و سبز را انتخاب کنید ، زیرا رنگ های تیره و یکنواخت فضا را کوچک و تنگ جلوه داده و اصلا مناسب فضا های کوچک نیستند.

ایده نورپردازی

7. نورپردازی مناسب آپارتمان های کوچک

 نورپردازی مناسب می تواند فضای کوچک را بزرگتر و دلپذیرتر جلوه دهد. به جای یک چراغ سقفی مرکزی، از چندین منبع نور کوچکتر استفاده کنید تا نور را در سراسر اتاق پخش کنید ، سعی کنید تناژ نوری متناسب با سبک طراحی و فضای منزلتان را انتخاب کنید ، زیرا همیشه نور زیاد باعث دلبازی فضا نمی شود و یا استفاده از یک تن نوری در کل فضا مانند سفید و یا زرد اصلا مناسب نیست. همچنین سعی کنید از لوستر های بزرگ و با طراحی پیچیده در آپارتمان های کوچک استفاده نکنید ، زیرا این نوع وسایل مناسب سقف های بلند و فضای وسیع هستند تا هم زیبایی و جلوه آن ها دیده شود و هم احساس کوچکی به منزل شما ندهند.

پرده نازک و روشن

8. استفاده از پرده های سبک در منازل کوچک

 پرده های سنگین می توانند فضای کوچک را تاریک و کوچکتر جلوه دهند. به جای آنها، از پرده های سبک و شفاف استفاده کنید تا نور را وارد اتاق کنید و فضای بازتری ایجاد کنید ، همچنین از پرده هایی با طرح های زیاد ، پیچیده و بزرگ پرهیز کنید زیرا بسیار فضای شما را کوچک نشان می دهد.

کشو مخفی زیر کابینت

9. ساخت کشو مخفی در فضای زیر کابینت 

وقتی فضا محدود است، هر سانتی متر قابل استفاده باید به حداکثر برسد. از فضای زیر تخت، پشت درها و زیر مبلمان برای قرار دادن جعبه های نگهداری و ارگانایزر ها استفاده کنید. هم چنین می توانید با استفاده از قرار دادن کشو های مخفی در زیر کابینت ها از فضای غیر قابل استفاده ، استفاده کنید.

شلف

10. استفاده از شلف در طراحی منزل

استفاده از شلف می تواند بسیار به زیبایی منزل شما کمک کند ، انتخاب درست و دقیق نوع و سبک آن ها و محل قرار گیری مناسب بسیار مهم است.

فضای سبز

11. ایجاد فضای سبز در آپارتمان های کوچک

 گیاهان می توانند فضای کوچک را زنده و تازه کنند. گلدان های کوچک را روی پنجره ها، قفسه ها و میزها قرار دهید یا گلدان های آویزان را از سقف آویزان کنید تا فضای سبز اضافی ایجاد کنید ، و هم چنین می توانید فضایی را به گلدان ها و گیاهان خود اختصاص داده و یک گلخانه کوچک درست کنید.

تخت دو طبقه

12. تخت خواب های دو طبقه در طراحی منازل کوچک

 تختخواب های دو طبقه  در انواعی که دارای یک تخت در هر طبقه هستند به شما کمک می کنند تا در فضایی که یک تخت اشغال می کند دو تخت مجزا داشته باشید ولی اگر از انواعی که طبقه ی اول آن دارای میز تحریر ، طبقه و یا شلف می باشد به شما این امکان را میدهد در همان فضایی که تخت شما اشغال کرده فضای کار و مطالعه و هم چنین دکور ایجاد کنید.

تخت تاشو

13. استفاده از تخت خواب تاشو  در منزل

تخت خواب تاشو یک نوع تخت خواب است که می تواند در صرفه جویی در فضا و زیبایی اتاق مفید باشد. این نوع تخت خواب ها معمولاً به گونه ای طراحی شده اند که می توانند جمع شده و به صورت یک کمد روی دیوار قرار گیرند . این تخت ها در اندازه ها، طرح ها و مدل های مختلف ساخته می شوند.

جدا سازی فضا در آپارتمان های کوچک

14. جدا سازی فضا در آپارتمان های کوچک

در یک آپارتمان کوچک، ممکن است چندین فعالیت در یک فضای باز انجام شود. با استفاده از پرده ها، پاراوان ها ، پارتیشن ها و یا قفسه های باز، فضاهای مختلف را جدا کنید تا حس اتاق های جداگانه ایجاد شود ، هم چنین با این ایده می توانید بخش هایی از منزل که مایل نیستید در دید باشند را به لحاظ دیدادی فیلتر کرده و آن فضا را شخصی کنید. و یا با استفاده از یک قالیچه یا مبلمان، این دو فضا را جدا کنید تا حس دو اتاق جداگانه ایجاد شود ، با این کار هم طراحی منزل شما اصولی تر می شود.

نورپردازی زیر کابینت

15. استفاده از نورپردازی زیر کابینت در آشپرخانه های کوچک

نورپردازی زیر کابینت می تواند فضای آشپزخانه های کوچک را روشن تر و دلپذیرتر کند. نورهای LED را زیر کابینت ها نصب کنید تا فضای کاری را روشن کنید و همچنین یک عنصر دکوری نیز اضافه کرده اید.

قفسه باز

۱6. استفاده از قفسه های باز در طراحی منزل

 قفسه های باز می توانند فضای نگهداری اضافی فراهم کنند و همچنین به عنوان یک عنصر دکوری عمل کنند. قفسه هایی را انتخاب کنید که به سبک دکوراسیون شما می خورند و آنها را با لوازم تزئینی مانند شمع ها، عکس ها، گلدان ها و دیگر آیتم های دکوری تزئین کنید. استفاده از قفسه های باز در طراحی منزل شما به دلیل باز بودن و کم حجم بودن هم به لحاظ دیداری و هم فیزیکی فضای کمی را اشغال می کند.

طراحی بالکن کوچک

17. استفاده از فضای تراس در طراحی منزل

 استفاده از فضای تراس در طراحی منزل می تواند فضای کوچک را بزرگتر و بازتر جلوه دهد. اگر دارای بالکن یا تراس هستید، آن را با گلدان ها، صندلی ها و میز تزئین کنید تا فضای اضافی برای نشستن و لذت بردن از هوای تازه فراهم کنید ، این ایده میتواند در روحیه و حس شما از منزل تان را بسیار بهبود بخشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *