مقالات

روانشناسی نور و رنگ در طراحی داخلی

روانشناسی نور و رنگ در طراحی داخلی
روانشناسی نور و رنگ در طراحی داخلی

روانشناسی نور و رنگ در طراحی داخلی

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا یک اتاق می تواند به شما احساس هوشیاری بدهد در حالی که اتاق دیگر شما را آرام می کند؟ فقط نگاهی به اطراف خانه خود بیندازید و سعی کنید درک کنید که هر اتاق چه احساسی در شما ایجاد می کند. حالا به اطراف اتاق نگاه کنید و آنچه را که می بینید تجزیه و تحلیل کنید. رنگ و نور هر دو عناصر حیاتی طراحی داخلی هستند و در حالی که تفاوت بصری در هر اتاق ایجاد می کنند، اکثر مردم تاثیر رنگ ها بر روحیه ما و احساس ما در هر اتاق را نادیده می گیرند.

طراحی داخلی با چیزی فراتر از انتخاب مبلمان مناسب برای فضا سروکار دارد. نور و رنگ می تواند فضا را بزرگتر یا صمیمی تر، گرم یا خنک، هیجان انگیز یا آرامش بخش جلوه دهد. همه چیز به استفاده از رنگ و نور در طراحی داخلی شما برمی گردد.

 این بخش از طراحی داخلی هنوز یک زمینه در حال توسعه است، به ویژه در نور، زیرا فناوری ها جای خود را به انواع جدید نورپردازی و راه هایی می دهند که در آنها می توانیم از نور استفاده کنیم. با این حال، طراحان می توانند برخی از قوانین کلی را برای بهبود طراحی داخلی خود و بهبود استفاده از فضای خود رعایت کنند. نکته کلیدی در اینجا این است که بفهمیم نور و رنگ ها چگونه بر ما و فضا تأثیر می گذارند و از آنها برای به حداکثر رساندن فضا استفاده کنیم.

روانشناسی نور و رنگ در طراحی داخلی

تاثیر رنگ ها در طراحی داخلی

استفاده از رنگ به خودی خود یک علم یا یک هنر است، اما درک اینکه چگونه رنگ ها با هم کار می کنند لزوماً آنقدرها هم که تصور می شود پیچیده نیست. طراحان داخلی اغلب از دایره رنگ ها به عنوان راهنما در طراحی اتاق استفاده می کنند. هر یک از طرح های زیر در طراحی داخلی استفاده می شود و در صورت ترکیب صحیح می تواند تعادل را تضمین کند.

روانشناسی نور و رنگ در طراحی داخلی

استفاده از دایره (چرخه) رنگ در طراحی داخلی

مکمل – رنگ هایی که در چرخه رنگ متضاد یکدیگر هستند – به بهترین وجه به عنوان رنگ برجسته استفاده می شود.

سه گانه – رنگ هایی که یک مثلث متساوی الاضلاع را روی چرخ رنگ تشکیل می دهند – بهترین استفاده را به عنوان رنگ های برجسته متعادل دارند.

مشابه – رنگ ها در کنار یکدیگر در چرخه رنگ.

تک رنگ – سایه ها، رنگ ها و تُن های یک رنگ.

با نگاه کردن به یک چرخه رنگ، خواهید دید که نیمی از آن بر پایه آبی و سبز است، در حالی که دیگری بر اساس قرمز و زرد است. همچنین رنگ ها را بر اساس دما، گرم یا سرد تقسیم می کند، که بر نحوه درک فضا تأثیر می گذارد. رنگ های سرد فضایی رسمی می کنند، در حالی که رنگ های گرم صمیمیت و نزدیکی را ایجاد می کنند.

در حالی که زندگی در یک خانه بزرگ تأثیر فیزیکی فاصله بین ساکنان آن فضا دارد، می‌توان با استفاده از پالت رنگی مناسب، فضا را کوچک‌تر، دنج‌تر و گرم‌تر به‌نظر رساند.

رنگ‌های غیر رنگی مانند سفید، مشکی، بژ، قهوه‌ای و خاکستری در چرخه رنگ نیستند، اما همچنان نقش مهمی در طراحی داخلی دارند، اغلب به عنوان رنگ‌های غالب استفاده می شوند.

روانشناسی نور و رنگ در طراحی داخلی

قانون 60:30:10 در طراحی داخلی

حالا که فهمیدیم انواع ترکیب رنگ چیست، مهمترین قانون نحوه استفاده از رنگ، پیروی از قانون 60:30:10 است. قبل از اینکه سرگردان شوید و کل خانه خود را با همان رنگ تزئین کنید، به نسبت 60:30:10 فکر کنید. رنگ‌ها، حتی رنگ‌های بی‌نقص، می‌توانند به تنهایی خسته‌کننده، کسل‌کننده و ملایم باشند. تعادل با دقت در نظر گرفته شده تضمین می کند که این صفات هرگز در خانه شما اعمال نخواهند شد.

قانون 60:30:10 بر درصد طرح رنگ شما  می کند. یک رنگ، معمولا خنثی، باید غالب باشد و حدود 60 درصد فضا را اشغال کند. رنگ ثانویه باید 30 درصد فضا را پوشش دهد و رنگ های برجسته نباید بیش از 10 درصد را پوشش دهند.

و فراموش نکنید، وقتی از رنگ صحبت می کنیم، فقط به رنگ دیوار اشاره نمی کنیم. مبلمان، کفپوش، پرده، فرش و هر چیز دیگری در یک اتاق رنگ خاصی دارند.

روانشناسی نور و رنگ در طراحی داخلی

روانشناسی رنگ در طراحی داخلی

اصول اولیه رنگ فقط همین است، اصول اولیه. دانستن انواع مختلف رنگ ها و نحوه استفاده از آنها یک چیز است، اما درک اینکه چگونه رنگ ها بر رفتار، خلق و خو و حالت ما تاثیر می گذارند داستان کاملاً دیگری است.

رنگ محیط ما مستقیماً بر ساختار ذهنی و عاطفی ما تأثیر می گذارد.

رنگ قرمز

رنگ قرکز باعث تحریک احساسات ، داشت حس قدرت، اشتیاق، انرژی، عشق، جنگ، خطر می شود.

رنگ قرمز انتخاب خوبی برای آشپزخانه است، اما می تواند در اتاق نشیمن و اتاق خواب نیز کار کند.

رنگ‌های روشن‌تر قرمز الهام‌بخش عشق، شادی و دوستی است، در حالی که سایه‌های تیره‌تر با شجاعت، خشم، نشاط و رهبری همراه است.

قرمز به عنوان یک رنگ کاملا برجسته کار می کند، اما مطمئن شوید که از آن کم استفاده کنید. شدت رنگ می تواند به سرعت یک اتاق را بیش از حد شلوغ کند.

 

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی ، با احساس شادی، اشتیاق، خلاقیت، جذابیت، تحریک، شادی و موفقیت مرتبط است.

اگر در مناطق گرمسیر زندگی می کنید، می تواند در یک پالت رنگ مکمل فوق العاده عمل کند.

نارنجی یک رنگ عالی برای آشپزخانه یا اتاق ورزش است زیرا حواس را تحریک می کند.

رنگ‌های روشن‌تر مانند طلایی با اعتبار، خرد و ثروت همراه است، در حالی که سایه‌های تیره‌تر با لذت، عزم، یا تحریک اشتها مرتبط است.

با این حال، نارنجی تیره می تواند با حس بی اعتمادی همراه باشد.

رنگ زرد

رنگ زرد با شادی، عقل، انرژی و موفقیت مرتبط است و بهتر است در آشپزخانه، حمام، اتاق غذاخوری یا راهروها اعمال شود.

پذیرا ترین رنگ است.

با این حال، مطالعات نشان داده است که وقتی به عنوان رنگ اصلی استفاده می شود، می تواند خشم را نیز برانگیزد.

سایه‌های تیره‌تر می‌تواند با بیماری، پوسیدگی و حسادت مرتبط باشد، اما رنگ‌های روشن احساسات خوش‌بینانه‌ای مانند شادابی و شادی ذکر شده را برمی‌انگیزد.

انتخاب رنگ مناسب برای رنگ زرد ضروری است، اما رنگ زرد و خاکستری عمیق می تواند ظاهری پیچیده را به همراه داشته باشد.

رنگ سبز

رنگ طبیعت، به طور کلی با آرامش، امنیت، رشد، شادابی، هماهنگی و باروری همراه است. رنگ سبز برای هر اتاق خانه مناسب است. ساده ترین رنگ برای چشم انسان است.

با نگاه کردن به سایه‌های روشن‌تر سبز، می‌توانیم در ترکیب با خاکستری احساس مدرنی ایجاد کنیم و اثری آرام‌بخش داشته باشیم.

با این حال، سایه‌های تیره‌تر می‌توانند اثر معکوس، مانند احساس حرص، حسادت، و جاه‌طلبی را برانگیزند.

زرد-سبز با بیماری، اختلاف و بزدلی مرتبط است، در حالی که سبز زیتونی رنگ صلح است.

آبی

از محبوب ترین رنگ هاست، آبی، الهام بخش اعتماد، خرد، وفاداری، ایمان، بهشت و حقیقت است.

آبی نیز مانند رنگ سبز اثر آرام بخشی بر ذهن و بدن دارد و حتی سوخت و ساز بدن را کند می کند.

ایده آل برای افراد مبتلا به فشار خون بالا، رنگ های روشن آبی با سلامتی، نرمی و درک مرتبط است، اما ممکن است بیش از حد سرد به نظر برسد.

سایه های تیره نشان دهنده تجمل، قدرت، دانش و صداقت است.

آبی و زرد به طرز شگفت انگیزی برای آشپزخانه عالی کار می کنند و آبی تیره وقتی در اتاق خواب استفاده می شود، حس تجمل را به شما می دهد.

بنفش

تیره ترین سایه های بنفش با غنا و حس پیچیدگی خود به هر اتاق جذابیت می بخشد.

اگر بنفش به درستی استفاده شود، می‌تواند به هرطراحی عمق ببخشد و معمولاً با خلاقیت و تجمل همراه است.

رنگ‌ بنفش اسطوخودوس تأثیری مشابه رنگ‌های آبی روشن دارند و حسی آرامش‌بخش به اتاق خواب اضافه می‌کنند، در حالی که بنفش تیره به هر فضایی حس اسرارآمیزی می‌دهد.

روانشناسی نور و رنگ در طراحی داخلی

نور در طراحی داخی

نور می‌تواند از منابع مختلف، خورشید، لامپ و یا آتش باشد و در مقیاس کلوین از 1000 تا 10000 کلوین اندازه‌گیری می‌شود.

نورهای گرم بین 1000 تا 3000 کلوین، نور خنثی یا روز بین 3000 تا 4500 کلوین، نور سرد بین 4600 تا 6500 کلوین و نور سرد بین 6600 تا 10 هزار کیلوکلوین هستند.

نورپردازی در طراحی داخلی معمولا برای تامین نور مصنوعی در هنگام عصر و در شب که نور طبیعی در دسترس نیست استفاده می شود. فضا هایی با نور طبیعی کم یا بدون نور نیز به نور مصنوعی متکی هستند.

با این حال، آنچه طراحی نور داخلی به تازگی شروع به درک کرده است این است که نور مانند رنگ بر روحیه فضا تأثیر می گذارد.

این دو با هم کار می کنند، زیرا نوع نور و نحوه قرارگیری آن نقش اساسی در نحوه استفاده از هر فضا ایفا می کند.

وقتی به نور فکر می کنیم، همیشه باید سطح نور طبیعی موجود در فضا، نحوه افت آن، روشنایی فضا و نحوه استفاده از فضا را در نظر بگیریم. همیشه به یاد داشته باشید که نور بر رنگ، اندازه و استفاده از هر فضا تأثیر می گذارد.

چگونه از نور در طراحی داخلی استفاده کنیم؟

نور در رنگ ها ، سطوحی که با آن تماس مستقیم دارد و هم چنین حس برگرفته از فضا را تحت تاثیر قرار میدهد .

وقتی صحبت از نور به میان می آید، بهترین گزینه نور طبیعی است، بنابراین، در صورت امکان، سعی کنید میزان نور روز را که وارد فضا می شود به حداکثر برسانید.

می توانید این کار را از طریق پنجره های بزرگ، پرده های شفاف و پرده هایی که نور طبیعی را به داخل اتاق راه می دهند انجام دهید.

از مسدود کردن پنجره ها با مبلمان خودداری کنید و نحوه عبور نور از هر فضا را مورد توجه قرار دهید .

در فضاهای کم نور، زمانی که پنجره های بزرگ کاربردی نیستند، آینه ها را می توان در مناطقی قرار داد که نور طبیعی از آن عبور می کند. این به نور اجازه می دهد تا بیشتر به داخل فضا راه پیدا کند .

اتاقی که نور کافی نداشته باشد، حس کوچک، تنگ و دلگیر بودن میدهد و پر کردن آن با مبلمان نزدیک به هم، این حس را افزایش می دهد.

به همین دلیل ما نور مصنوعی داریم، اما چگونه از آن استفاده کنیم؟

با نگاهی به فلسفه اسکاندیناوی در مورد نور، بهتر می توانیم درک کنیم که نور گرم در مقابل نور سرد چگونه بر روحیه ما تأثیر می گذارد.

انواع نورپردازی

PH Loxone Showhome Living Room blue
Ambient Lighting

نورپردازی محیطی

 که بیشتر در منازل های مسکونی استفاده می شود – کل فضا را از طریق وسایل مرکزی (انواع لوستر ها ) ، دیوارکوب ها روشن می کنند

Accent Lighting

نورپردازی نقطه ای 

برای برجسته کردن هنر یا طراحی معماری استفاده می شود – چراغ های هالوژن بر اساس شدت و نحوه تمرکز نور ایده آل هستند.

Task Lighting

روشنایی کاربردی 

 فضاهای کاری مانند میز کار، پیشخوان آشپزخانه، جزیره آشپزخانه، میز مطالعه استفاده می شود – در آنجا نور روشنی را برای نواحی که نیاز به توجه و تمرکز دارند فراهم می کنند.

از نور، می‌توانیم توجه را روی عناصر خاصی متمرکز کنیم، فعالیت را به یک منطقه خاص محدود کنیم، یا در صورت لزوم کل فضا را روشن کنیم.

مانند نورپردازی در فضای باز، نور داخلی می تواند هر طراحی داخلی را بهبود بخشد، اما بسیار مهم است که آن ها را زود برنامه ریزی کنید زیرا وسایل روشنایی عناصر ساده ای برای جابجایی نیستند.

بدانید که میز مطالعه، میز ناهار خوری، جزیره آشپزخانه و تخت شما کجا خواهد بود.

برخی از نواحی به توجه بیشتری نسبت به سایرین نیاز دارند، اما در مجموع، نور راهی عالی برای شخصی سازی خانه شما به گونه ای است که سبک زندگی شما را بهبود می بخشد.

چرخه شبانه روزی

 

چرخه شبانه روزی

در حالی که این مفهوم ممکن است یک مسئله خارجی به نظر برسد، این مفهوم است که بر کل زندگی ما حاکم است.

چرخه شبانه روزی فرآیند بیولوژیکی است که روی بدن ما تاثیر گذاشته و باید به آن توجه شود.

این چرخه شبانه روزی تاثیر پذیر از نور و تُن آن است.

بین صبح تا ظهر، شدت نور طبیعی افزایش می‌یابد و رنگ آن تغییر می‌کند و از رنگ‌های گرم و زرد نارنجی سحر به سایه‌های سردتر در ظهر می‌رود.

بین ظهر و بعدازظهر، شدت نور طبیعی به سمت غروب آفتاب کاهش می‌یابد و رنگ از سفید سرد در ظهر به درخشش زرد و نارنجی غروب تغییر می‌کند.

انسان و هر عنصر زنده دیگری در این سیاره به چرخه خورشید وابسته است.

از خوردن تا خواب، توانایی انسان برای کار یا استراحت تحت تأثیر نوع نور خورشید است.

با در نظر گرفتن این موضوع، می توانیم از نورپردازی داخلی نیز تقریباً به همان شیوه استفاده کنیم. بیشتر زندگی ما در زیر نور مصنوعی، در محل کار، در خانه، در باشگاه و غیره می گذرد.

پس چرا همان فرآیند بیولوژیکی را از طریق نور مصنوعی در طراحی داخلی خود اعمال نکنیم؟

انواع نور

بسیاری از ما به ساده ترین نوع نورپردازی با شدت ثابت که به رنگ های سفید یا زرد هستند عادت کرده ایم.

با این حال، فناوری اخیر به ما این امکان را می دهد که این ویژگی های نور را مدیریت کنیم تا طراحی داخلی خود را بهبود بخشیده و بر روحیه و احساسات خود تأثیر بگذاریم.

روشنایی

مقدار نوری که هر وسیله نوری می دهد می تواند بر احساسات ما تأثیر بگذارد.

نور روشن‌تر برای تشدید احساسات شناخته شده است و ما را مستعد طغیان‌های عاطفی و عدم تعادل می‌کند.

در مقابل، نور کم می تواند به ما کمک کند تا احساسات خود را مدیریت کنیم، آنها را متعادل کرده و به ما اجازه می دهد زندگی متعادلی داشته باشیم.

رنگ

قبلاً توضیح دادیم که رنگ‌ها چگونه می‌توانند بر احساسات ما تأثیر بگذارند، اما به عنوان یک قاعده کلی، نور آبی اثر آرامش‌بخش دارد، نور قرمز ما را هیجان‌زده می‌کند، در حالی که نور سبز تأثیر خوشایندی بر خلق و خوی ما دارد.

 

نتیجه

رنگ‌ها و نورها می‌توانند با هم کار کنند تا در صورت استفاده صحیح، طراحی داخلی ساده را به ارتفاع جلد مجله ارتقا دهند.

با این حال، استفاده نادرست از آنها می‌تواند حتی بهترین طراحی ها را شلوغ، تاریک و ناخوشایند به نظر برساند.

انتخاب رنگ و نور مناسب به فرد بستگی دارد و طراحان داخلی با مشتریان خود برای تعیین استفاده صحیح از هر دو عنصر مشورت می کنند.

دانستن اینکه هدف فضا چیست، چگونه می‌خواهید از مبلمان استفاده کنید و احساساتی که می‌خواهید القا کنید، نور و رنگ‌بندی متعادلی را برای شما تضمین می‌کند.

استفاده از نور و رنگ برای بهبود طراحی داخلی شما همیشه آسان نیست، اما قانون 60:30:10 نیز مانند چرخ رنگ، یک امر قطعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *